Pysyvä elämäntapamuutos pintaa syvemmältä

Elämäntapamuutos alkaa viimeistään siinä vaiheessa, kun viime vuonna ostetut housut eivät enää mahdu jalkaan kuin nilkoista, oma peilikuva ällöttää, jaksaminen arjessa on olematonta, rappujen nousu kerrostalon ensimmäiseen kerrokseen laittaa puuskuttamaan, uni on mitä sattuu tai terveydentilan osalta punaiset hälytysvalot alkavat välkkyä nurkan takana odottavien elintapasairauksien vuoksi.

Kaikki nämä yllä kuvatut merkit kertovat siitä, että jotain olisi tehtävä, ja mielellään pian, ennen kuin tilanne menee yhtään pahemmaksi. Usein elämäntapamuutokseen herätäänkin vasta siinä vaiheessa, kun ollaan jo kuilun partaalla ja on pakko tehdä asialle jotain. Nyt tai ei koskaan.

Elämäntapamuutoksen vertauskuvana jäävuori

Jo pelkästään se, että tiedostat muutoksen olevan välttämätöntä, mikäli haluat lisätä terveitä elinvuosia elämänjanallesi, on tärkeä askel. Vielä tärkeämpi askel on se, että ylipäänsä aloitat. Onnistumiseen ei kuitenkaan riitä pelkkä liikkeellelähtö, vaan työtä on tehtävä sen jälkeenkin. Työllä en tarkoita pelkästään konkreettisia tekoja arjessa, kuten oikeita valintoja ruokalautasella tai lenkkipolulla kulutettuja tunteja, vaan sitä, että onnistuaksesi pysyvästi saatat joutua työstämään myös paljon syvemmällä piileviä asioita kuin vain syömistä, liikkumista ja nukkumista. Nämä kolme arkipäiväistä toimintoa eivät ole irrallisia osia elämässäsi, vaan niihin vaikuttavat hyvin monet eri tekijät, joita et ehkä ole vielä tullut edes ajatelleeksi.

Käytän elämäntapamuutoksen prosessin kuvaamisessa jäävuorta vertauskuvana. Jäävuoresta vain osa on pinnan päällä näkyvissä, loppuosan ollessa pinnan alla piilossa. Vuori ei kuitenkaan ole pelkkä huippu, vaan kaikki se, mitä on pinnan alla, vaikuttaa siihen, miten hyvin huippu pysyy pystyssä. Elämäntapamuutoksessa pinnan yläpuolella ovat kaikki ne näkyvät, jokapäiväiset asiat, joihin aletaan tehdä muutosta ensimmäisenä. Tehdäksesi elämäntapamuutoksen pysyvästi ja onnistuneesti, sinun pitää sukeltaa myös pinnan alle ja kohdata kaiken pinnallisen taustalla vaikuttavat tekijät ja työstää myös niitä, ja erityisesti niitä. Tässä työssä mielentaidot nousevat keskiöön.

Huipulla tuulee – elämäntapamuutoksen alkuinnostus

Jos olet joskus tehnyt tai yrittänyt tehdä elämäntapamuutosta, tunnistat ehkäpä seuraavanlaisen tilanteen:

Olet päättänyt aloittaa elämäntapamuutosprojektin ja intoa puhkuen haalit tietoa sieltä ja täältä, mitä kannattaisi tehdä. Motivaatiota on vaikka muille jakaa. Haluat näkyviä tuloksia mahdollisimman pian, koska olet kyllästynyt nykyiseen olotilaasi. Karsit ruokavaliostasi kaiken ylimääräisen ja alat liikkua reippaasti aiempaa enemmän. Ostat superfoodeja ja vitamiinivalmisteita optimoimaan edistymistäsi. Pidät kirjaa liikunnasta, painosta ja saatat jopa laskea kaloreitakin. Tunnet itsesi voittamattomaksi ja voittajaksi jo nyt.

Voi myös olla, että olet oivaltanut jo, ettei pikavoittoja ole olemassakaan eikä mikään tule ilmaiseksi, ja lähdet liikkeelle maltillisemmin, askel kerrallaan. Aloitat siistimällä ruokavaliotasi ja lisäät liikuntaa vähitellen. Sinulla on kuitenkin yhtä suuri into ja motivaatio kuin pikatien kulkijallakin ja olet varma, että nyt onnistut.

Kummassakin tapauksessa seisot jäävuoren huipulla valmiina töihin. Menee muutama viikko ja yhtäkkiä alatkin huomata motivaatiosi hiipuvan, vanhojen tapojen vyöryvän hyvin rullanneeseen uuteen arkeesi, mielialan aaltoilevan ja muutoksen tuntuvan yhä vaikeammalta ja jopa mahdottomalta. Vielä hetki sitten sinut vallannut voittajafiilis on tipotiessään ja alat horjua huipulla, kunnes putoat veteen. Tässä kohtaa sinulla on kaksi vaihtoehtoa: luovuttaa tai sukeltaa.

Sukellus pinnan alle – elämäntapamuutoksen taustatekijät

Saadaksesi aikaan muutosta ihan oikeasti sinun tulee olla valmis kohtaamaan sellaisiakin asioita itsessäsi ja elämässäsi, joita et ehkä ollut aiemmin tullut edes ajatelleeksi – tai halunnut ajatella niitä. Vähän kuin roskat, jotka voidaan lakaista maton alle. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Alkuinnostuksessa hyvin alkanutta projektia jaksat toteuttaa ehkäpä muutaman viikon, mutta yleensä noin 4-6 viikon jälkeen alkaa alamäki ja projekti on vaakalaudalla. Tässä kohtaa mieli alkaa pistää muutokselle ihan kunnolla hanttiin ja pintaa syvemmät asiat alkavat tulla esille. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi:

  • itseluottamuksen puute
  • heikko itsetunto ja/tai itsetuntemus
  • tunnelukot (Näistä voit lukea lisää täältä)
  • ihmissuhde-/parisuhdeongelmat
  • työssäjaksamisen vaikeudet
  • rajoittavat uskomukset
  • haitalliset ajatusmallit
  • traumat
  • henkinen kuormittuneisuus
  • taloudellinen tilanne
  • ajankäytön haasteet
  • aiemmat negatiiviset kokemukset
  • opitut haitalliset tavat

Esimerkki 1

Ihmettelet, mikset saa itseäsi enää liikkumaan, vaikka olet jo muutaman viikon liikkunut aktiivisestikin. Mielenkiinto liikuntaan hiipuu hiipumistaan. Alat tarkkailla itseäsi ja elämääsi enemmän ja huomaat, ettei syy olekaan itse liikunnassa vaan siinä, millainen suhde sinulla on ollut liikuntaan lapsuudestasi lähtien. Liikuit lapsena paljon, muttet siksi, että se oli kivaa, vaan siksi, että sitä piti tehdä, ettet lihoisi enempää. Olit jo lapsena omaksunut ajattelutavan, että liikunta polttaa kaloreita ja sitä pitää tehdä pysyäkseen hoikkana. Pulleana lapsena se oli keino saada terveydenhoitajan esittelemä piste takaisin käyrälle, eikä vuosittain kuulla olevansa käyrän yläpuolella.

Esimerkki 2

Olet hyvin perso makealle ja elämäntapamuutoksesi yksi suuri muutoksenkohde onkin vähentää herkuttelua radikaalisti. Siivoat nurkista kaikki herkut etkä osta uusia. Kamppailet herkkuhimoa vastaan päivittäin. Muutaman viikon pystyt olemaan ilman herkkuja, mutta sitten ne alkavat jälleen hiipiä käsiisi.

Huomaat, että herkkuhimo voimistuu etenkin silloin, kun puolisollasi on työkiireitä. Tällöin olet paljon itseksesi ja saatat jäädä vaille huomiota. Ymmärrät, että syöt herkkuja tunteisiisi ja etenkin yksinäisyyteen ja pelkoon siitä, että jäisit yksin. Tutkiessasi asiaa syvemmältä muistat, miten lapsuudessasi vietit paljon aikaa yksin, kun yksinhuoltajaäitisi teki pitkiä työpäiviä. Isäsi oli menehtynyt ollessasi vasta muutaman vuoden ikäinen ja siitä lähtien aloit pelätä myös äitisi menettämistä. Et kuitenkaan vielä tuolloin turruttanut tunteitasi herkuilla, vaan turvauduit muihin selviytymiskeinoihin. Herkuttelu alkoi vasta nuorena aikuisena ensimmäisen, melko riitaisan, parisuhteen aikana. Herkuista oli tullut uusi selviytymiskeinosi hylkäämisen tunnelukkoosi.

Onnistuuko elämäntapamuutos, jos tällaisilla taustoilla keskityt vain liikuntaan ja ravitsemukseen? Todennäköisesti ei. Sinun tulee kohdata nämä asiat ja alkaa työstää niitä. Vasta sitten, kun ne on työstetty, voit jatkaa vuoren huipulla olevien konkreettisten asioiden työstämistä.

Valmentaja apuna pinnan alla

Yllä olevat esimerkit ovat ihan oikeasta elämästä, asiakkaideni elämäntapamuutosmatkoilta. Esimerkkejä olisi vielä lukuisia enemmänkin, ja itse asiassa lähes jokaisella asiakkaallani on muutaman ensimmäisen viikon aikana noussut esiin jokin asia pintaa syvemmältä. Sukeltaminen pinnan alle ei yksin ole helppoa, vaan monesti siihen tarvitaan toista ihmistä kuuntelemaan ja kokoamaan eri palasista kokonaisuutta, jotta toinen voi itsekin nähdä sen. Mitä vaikeammasta asiasta on kyse, sen vaikeampaa sitä on itse kohdata.

Valmentajana olen apuna ja autan työstämään vaikeitakin asioita, jotta valmennettava pääsee jatkamaan matkaa onnistujana. Valmentajana kuuntelen, kysyn, jarrutan, fokusoin, muodostan kokonaisuutta sekä autan ymmärtämään ja ratkaisemaan, aina tilanteen vaatimalla tavalla. Monelle juuri valmennus on ollut se paikka, jossa sukeltaminen pinnan alle on ollut ylipäänsä mahdollista ja moni on kokenut, että ilman valmennusta nämä asiat olisivat saattaneet jäädä käsittelemättä.

Vaikka valmennukseen on lähdetty aivan muulla kärjellä, esimerkiksi ruokavalion kunnostaminen, painonpudotus tai liikunnan ilon löytyminen, ensimmäisten viikkojen jälkeen pääpaino keskusteluissa usein on kaikessa muussa: parisuhteessa, ajanhallinnan taidoissa, stressinkäsittelytaidoissa, työhyvinvoinnissa, tunnelukoissa… Siis niissä, joita listassa luettelin pinnan alla oleviksi vaikuttajiksi.

Lue lisää Onnistuja- elämäntapamuutosvalmennuksista.

Pysyvä elämäntapamuutos on kokonaisvaltaista työtä

Ihminen ei ole vain liikkuja, syöjä ja nukkuja, vaan jatkuvasti kosketuksissa ympäröivään maailmaan, muihin ihmisiin, menneisyyteensä ja sisäiseen itseensä. Elämäntapamuutos pelkästään vuoren huipulla toteutettuna ei ole kestävä ja pysyvä muutos, sillä ennemmin tai myöhemmin pinnan alla olevat asiat alkavat nousta esiin ja palauttaa ihmistä takaisin vanhoille urille.

Elämäntapamuutos on kokonaisvaltainen muutos, jossa ei riitä pelkkä peiliin katsominen – pitää katsoa itseään myös syvälle silmiin ja kohdata elämä sellaisena kuin se on. Ymmärtää, että eletty elämä vaikuttaa siihen, kuka olet nyt, muttei siihen, kuka voit olla huomenna. Tiedostaa, että mikään asia ei ole vain yhden solmun avaamisen päässä, vaan monesti solmuja joutuu aukomaan useitakin ennen kuin pääsee eteenpäin. Olla valmis tekemään töitä pintaakin syvemmältä ja antaa muutokselle aikaa.

Hyppää siis innokkaasti jäävuoresi huipulle ja aloita työt. Älä kuitenkaan unohda ottaa ensin nenästä kiinni ja sukeltaa pinnan alle kohtaamaan juurisyyt. Sieltä alkaa todellinen elämäntapamuutos.

Lue lisää, mitä tarkoittaa kokonaisvaltainen hyvinvointi.

Tuntuuko, että voisit tarvita apua?
Laita viestiä, niin katsotaan, miten voisin olla avuksi.

FullFocus Coaching - Saila Hilvola